Monday 10 October 2011

LATIFAH AFFANDI

Waktu tu gua ada kes. Tak tahu la gua buat kes mende. Kes menyakat la yang pastinya. Cubit (punggi) tetek budak lelaki chubby form 1 rasanya. Macam tu la.

Ah peduli mende. Gua lupa. Kes tu dah 5-6 tahun mana gua nak ingat. Ok, gua sambung.

Waktu tu gua ada buat kes. Kes ni telah dapat tahu di Latifah Affandi (Latip). Pasal dia hendel budak yang gua menyakat tu. Lalu gua di panggil slow talk di bengkel KH.

'Duduk.' cikgu Latifah memulakan bicara.

Gua senyap sambil memerhati bucu meja.

'Kenapa awak pergi kosek budak tu? Dia ada buat salah apa dengan awak?'

'Saya gurau je..' jawab gua sama rata sambil meneliti kejuruteraan meja. Terlihat ada seekor semut hitam memanjat naik kaki meja.

'Saya tahu niat awak hanya nak bergurau, tapi bukan cara macam ni. Kalau mak dia tak call sekolah saya tak kisah..'

Pung pang pung pang....

Cikgu Latifah bersyarah depan gua. Gua tertunduk duduk. Kenalah buat muka bersalah sikit walau hati rebel.

'Dulu, saya tengok awak saya respek dengan awak. Saya tak tahu kenapa saya rasa macam tu. Tapi saya dapat rasa awak ni berpontensi jadi......'

Ok, sampai sekarang gua tak cerita apa yang arwah cakap pada gua. Nanti Syakirin cakap orang yang berdarah 'A' ni 'Arrogant'  pulak. Ceh!

* * * *

Hari tu ada pengawas buat request bersempena Hari Guru. Gua pun dapat la beberapa keping tart telur sama muffin murah. Gua tak kisah langsung dalam hal hal request ni. memang gua tak into.

Tapi ada satu keping card request tu sampai sekarang gua simpan dalam tin biskut butter. Card tu berbunyi bergini:

Ingat pesan saya,
ketahui potensi diri.
Berlajar bersungguh sungguh.
Good Luck.
                                                -Latifah Affandi

Waktu tu gua dah rasa macam nak nangis. Al-Fatihah buat arwah.

9 comments:

Anonymous said...

al fatihah alep.. ak pun sedih.. mu simpan lg ya kertas 2 terharunya ak.. cikgu latifah jg yg bnyk bg nasihat kt ak dulu

Anonymous said...

kertas tu warna biru, mendalam maksudnya.

Cikgu latipah aja yang tahu hati rebel macam kita ni.

afham mohd said...

biru jadi prefect lettew

Anonymous said...

salah!
ko diang la apang!

Anonymous said...

ak pun ada dulu.. tp ak lupa lak letak mana.. rasa2nya ada lg kot dlm kotak kt umah.. lumrah kehidupan alep

mustakim said...

orang yang ade kes je tau cmne perasaan bile jumpe cikgu latifah. gua pun pernah mengalaminye alip..

afham mohd said...

dulu aku pon ada kes jugak ngan dia, tp dia pesan satu benda je.

"awak keluar je la"

kenapa dia tak bagi aku request macang aokk!

khusaini said...

aku ade jugak memori dgn dia. masa dapat result spm. dia tanya, "mana satu khairul khusaini?"

Anonymous said...

memang arwah je kekadang yg nampak n faham student die macam mane..walau korang da kuar semesta..tak pnah aku tgk die marah budak..nasihat je..lembut je..:)