Tuesday 27 September 2011

SCENE HANTU BARU NAK UP 2

Jumaat
10.45 pagi
KRIIIINGGGGGG....
Loceng rehat mengering tanda waktu rehat dah tamat.

 

'Wiwi, ko tolong aku boleh?' Tanya gua dalam keadaan kabut.

 

'Amendanya? Cepat sikit, aku dah lambat masuk kelas ni.'

 

'Ko outing petang ni kan, ko pergi kedai TNT dekat bandar baru, ko belikan aku topeng hantu. Boleh?'

 

'Eh tak nak aku, segan bodo.'

 

'Dah tu ko ingat aku tak segan? Ko nak beli tak nak? Karang aku raba ko karang.' Desak gua dengan taktik lucah

 

'Ha, yela yela.' Gua berjaya

 

'Nah 2 ringgit. Kalau ada lebih ko pulang balik.' 

 

Gua masuk kelas tanpa menghiraukan Wiwi lagi. Dalam kepala gua kejap lagi gua nak tibai pisang orang buat sedekah sembahyang Jumaat.

 

* * * *
Prep malam macam biasa. Gua dengan kaki kaki lepak membuat port sementara di bawah kipas. Malam malam kalau pakai baju gombang naik tangga 3 tingkat memang membahang. Kalau pekena lepak bawah kipas volume 5 memang jodo orang kata. Tangan masing masing dah tak in nak pegang buku, lebih berat nak pegang daun terup gayanya.

 
'Ha Wiwi, ada?' Tanya gua sepintas Wiwi lalu tepi kelas gua.

 
'Ada nie ha. Lalu menyuakan jabir pelastik hitam.'

 
'Berapa semua ni kena?'

 
'Urm 4 ringgit setengah.'

 
'Owh, ko ambik la duit belen tu. Terima kasih la. Dah pergi masuk kelas nuh.'

 
Gua tinggalkan Wiwi lalu hinggap kembali ke jerumun terup. Gua pandang Akram Merah, Akram Merah pandang gua.

 
'Amacam Aker malam nie? On?' Tanya gua sambil angkat angkat kening.

 
'Oonnn...' jawab Akram dalam nada yang penuh parodi. Cermin matanya di sepit celah kocek baju melayu.

 
Kaki kaki lain semua memegang erat daun terup. Saspek gua dengan Akram nak main tipu.

 
* * * * * *
Asrama
01.00 pagi
'Haa cepat sikit perabis milo ko tuh. Kita dah nak mula projek dah nie. Dah on timing nie.' Peringat gua pada Akram Merah.

 

'Kejap la, sedap nie.' Sambil menghabiskan kudapan yang terakhir.

 
Masa tu milo seterika memang tengah hip. Ranggup ranggup rapuh rasa dia. Mencair jer dalam mulut. Ntah macam mana budak budak ni dapat idea pergi seterika milo 3 in 1 tu, sampai habis seterika punah. Tak boleh pakai. Dalam populasi arama 700 lebih yang boleh pakai 2 jer. Apa gila kalau kena time pagi Isnin, semua nak menggosok baju kemeja lengan panjang.

 

Dalam pada tu gua ambil kesempatan buat last check pada alat alat gua. Beg hijau ada cap 'Anarchy' gua tersangkut pada engsel pembuka cermin tinggkap. Semua tip top. Gua kerling ke Akram.

 

'Okeh, dah siap. Moh!' sambil menjilat jilat jari. 

 

' Pale otak ko, cermin mata ko kemana. Ko tu dah la rabun?'

 
'Alah, tak payah malam malam ni aku takut tinggal kat mana mana karang susah'

 
Target kami malam tu ialah nak pekena budak budak kelas ke 3. Maksud gua budak budak pondan. Keh keh keh. Pasal diorang punya effect kalau kena sakat memang terus jadi lelaki. Kadang kadang, yang jenis ni, kena cucuk pinggang pun boleh jadi urat urat tangan. Keh keh keh.

 
'Weh Aker, jom kita sakat Ghafar nak? Ki ki ki....' 

 
'Jom jom. Aku memang dah lama geram dengan die tu. Rasa macam nak ramas ramas jer. Hik hik hik...'

 
Pada gua, Ghafar tu bukan la pondan, tapi lebih ke santun sikit. Wataknya persisi si Aznil Hj Nawawi. Nak ke bilik Ghafar memang nak kena lalu dekat gajah menyusur. Keras perut sepanjang jalan kami ketawa ketawa kecil di selang seli dengan kentut nipis sekali sekala.

 
Ki ki ki...ki ki ki...
Ki ki ki.. ki k...

 
Tiba tiba gua berhenti ketawa. Kira kira 100 meter dari tempat gua berdiri, mata gua tertancap pada sekujur putih di tengah tengah laluan gajah menyusur. Makhluk tu pada hemat gua menuju straight ke arah gymnasium. Jalannya mendatar. Tanpa langsung tampak derap langkah dan lenggok jalan. Mukanya tak berapa jelas, apa yang pasti putih. Plaint jer. Tiba tiba makhluk itu berhenti pada salah satu pokok sawit yang terdapat pada tepi gajah menyusur. Ianya memusingkan badan lalu memandang tepat kearah gua. Masa tu gua langsung tak rasa takut. Sumpah, jantung gua tak bedebar debar pun.

 
'Weh Aker, amenda tu?' tanya gua sambil menudingkan jari.

 
'Mana? Tak Nampak pun.'

 
'Tu la bodo, dekat pokok sawit tu'

 
'Mana? Takde pun'

 
'Tu haa. Hii ko nih'. Gua tarik kepala Akram Merah.

 
'Oh. Ok ok ok. Dah Nampak. Ala orang je tu.'

 
'La yeke.' Gua mula merasa lega.

 
'Dah la. Jom la sakat Ghafar'

 
Selesai kami menyakat Ghafar, memang nak kena lalu balik di tempat kejadian tu. Tiba tiba, gua jadi takut takut berani je nak lalu dekat tempat tu balik. Gua mula berhenti di tempat tadi dan memerhati sekeliling.

 
'Eh, betul ke yang kita nampak tu tadi orang?' Gua cuba mengambil kepastian dari Akram.

 
'Nampak? Masa bila? Akram mula menggaru garukan kepala.

 
'Ala yang dekat kelapa sawit tu tadi haa.'

 
'Aku tak nampak apa apa pun.' Akram dah jadi cakap berbelit belit.

 
'Ko biar betik. Yang ko cakap orang tu tadi amendanya?' Gua mula panas hati. 

 
'Aku mana nampak apa apa tadi. Aku kan rabun......'

 
WACHAA!!!
Gua karate tengkuk Akram Merah. Faking betul. Mati mati gua ingat hantu tu orang. Kalau tak memang gua cancel nak pergi menyakat malam tu. Gua dah ketar lutut. Haa tu la, sapa suruh tak nak pakai cermin mata. 

Gua tinggalkan Akram Merah yang separuh sedar dalam keadaan mulut yang berbuih. Biar mati kena makan dengan hantu sawit. Gua lari zig zag tanda protes!

2 comments:

hamiz said...

yes first komen..haha
aker tu tiap taun mak dye kne beli spek...

Kya Von Misteriusha said...

sengal XD
wujud plak nme wiwi kat sni
haha