Wednesday 28 September 2011

BUDAK BARU NAK UP!

2000
Gua rasa gua baya baya Haziq Tom Tom Bak lagi masa tu. Darjah 3 tak silap gua. Mencarut gua pun masih di tahap 1 lagi. 


Pada masa itu, scene Hindustan memang tengah naik. Kuch Kuch Hota Hei, Dil To Pagal Hei, Kuci Kuci Pampers Hey semua tengah naik dekat panggung. Zaman tu tak payah cerita la Shah Rukh KHan punya ekselen dia macam mana. Memang menjadi. Orang suruh berlakon jadi hero, dia jadi hero. Orang suruh sembah tok pekong, dia sembah. Orang suruh sembahyang Maghrib, dia buat juga dalam masjid. Memang ekselen la. Salman Khan jatuh hero nombor 2.


Entah macam mana gua terjebak dengan scene layan Hindustan pada waktu tersebut gua pun tak tahu. Mungkin sebab faktor dalaman yang mempengaruhi gua. Phui! Tapi gua stakat layan CD jer la, takde la nak berpanggung panggung.




Setengka belah kanan rumah gua, rumah pak cik Man Dapur. Kiranya, rumah Fahmi tengah tengah antara rumah gua dengan pak cik Man Dapur. Anak anak dia ada muka kacuk sikit pasal arwah makcik Zainab tu Chombi Penang. Tapi semua dah besar besar belaka. Anak bongsu dia,akak Lina gua panggil, tua 5 tahun dari gua. Kira dia tingkatan 2 gua baru darjah 3. Dia berkawan dengan akak gua yang nombor dua, pensel 2B Tikah. 


Suatu hari kak Lina datang ke rumah gua nak beborak dengan kakak gua. Masa tu gua tengah ralit layan cerita Badshah.


'Waa syoknya dia layan cerita Hindustan' kak Lina tegur gua. Gua buat tak pada.


'Biasalah, dia perasan nak jadi Shah Rukh Khan, tapi tengkuk itang!' akak gua mencemuh.


'Eh, Amin ni hensem apa. Ada gaya sikit sikt macam Shah Rukh Khan. Betul la Tikah.'


Gua terus berpaling dari kaca televisyen. 


'hehe...' gua senyum parodi.
*****

 

2009


Gua dan Fahmi bermotorsikal balik ke rumah dari pekan sari, tempat paling happening kat Kuala Lipis pada hujung minggu. Lebih kurang 40 ela dari rumah gua... 


'Eh Fahmi, sapa awek dekat sebelah rumah ko tu. Solid papadum jer aku tengok.' Gua tanya Fahmi dari atas motor.


'Ntah. Moh ko pergi la usyar. Mana tau dapat. Nampak dari belakang macam lawa jer.' Fahmi bagi idea sundal.


Gua terus pusing motor tak jadi masuk rumah dulu. Gua lalu depan rumah dia cadang nak sweet dua tiga kali.


'Cit cit cit...cit cit cit...hai awek' cara gua menyuit. Macam sundal!


Tak semena mena awek tu bagi respon. Awek tu berpaling ke arah gua.


' Eh Amin, dah besar dah awak ye.' 


' Eh akak Lina...er..err..errr...'


Masa tu gua rasa nak menyamar jer jadi handle motor! Babi Fahmi!




dipetik dari Panas Punggung


Updated: Siapa Fahmi? Fahmi tu jiran gua. Dia berkawan dengan gua lepas gua sekolah harian biasa. Nana kenal. Takde sangkut paut dengan Fahmi tahi lalat budak Kelantan. Gua dah lost kontek.

1 comment:

aCap said...

ko kecik sangat ke alip nak nyamar jd handle motor??hahaha